Sauce-America 2010

søndag den 17. januar 2010

Ikke kloe, ikke kloe...

Vis Sofumbus & Miguellan på opdagelse på et større kort

Saa er vi ankommet til Argentina og er faerdige med Brasilien for denne omgang. Men for at starte hvor vi sluttede sidst, vil vi foerst fortaelle lidt om vores 4-dages tur til Pantanal. Pantanal er et omraade midt i Brasilien paa stoerrelse med det halve af Frankrig, der 3 maaneder hvert aar bliver oversvoemmet under regntiden. Dette giver de perfekte forhold for masser af dyrearter og ikke mindst fugle, 650 forskellige slags fugle lever i Pantanal. Indgangen til Pantanal laa 4 timer fra Campò Grande og oven paa en tur der ud i minibus koerte vi 22 km paa ladet af en lastbil paa en mudret grusvej over en masse broer, nogle hvorunder vandet allerede var kommet, idet det var starten af regnsaesonen .Vi havde aftalt med ham, vi koebte turen hos, at vi kunne vaelge, om vi ville bo paa den noget dyrere lodge eller paa det billigere campingareal, naar vi kom frem og saa faciliteterne. Foerst saa vi lodgen, der saa fin og hyggelig ud, og jeg var klar paa at tage den med det samme uden at se campingarea, da det foerste, vi saa, da vi kom, var en lille flok kaempe roede papaegoejer i et trae. Men vi tog ogsaa hen for at se campingomraadet, laaangt mere primitivt og meget taettere paa naturen. Mikkel fik julelys i oejnene, og saa vidste jeg jo godt, hvad klokken var slaaet. Saa det blev til tre naetter og fire dage, hvor vi sov i haengekoejer i "sovesal", dvs. traehytte uden vaegge, men kun med myggenet, og spiste mad lavet af en buttet madmutter paa komfur, der blev holdt i gang af braende. Vi var bl.a. ude at ride, paa baadtur og jeepsafari. Vi saa en del dyr, de fleste af dem saa vi faktisk der, hvor vi boede frem for de planlagte ture, vi tog paa for at se dyr. Vi saa bl.a. massevis af caimans, smaa krokodiller, aber, tukaner, baeltedyr, caprivaras(store hamsterlignende dyr, der lever langs floder og kan svoemme) og ikke mindst en masse fugle. Mikkel fik rigtig gang i sit nye kamera og skudt en masse billeder af. Efter de 4 dage havde jeg ogsaa faaet nok af de samme ris og boenner hver dag, det kolde vand i hanerne og bruseren og frygten for at blive floejet ned af flagermus og andre monsterstore flyvende biller, naar det blev moerkt. Men det vaerste var nok de belastende myg. Vi var blevet advaret og havde taget vores forholdsregler med myggespray, lange bukser og troejer. Alligevel blev vi begge bidt saadan helt vildt meget. Mikkels ankler ligner stadig jeg ved ikke hvad, men haevelsen er heldigvis faldet nu, og mine bagben ser stadig spedalske ud. Gang paa gang maa vi skaelde hinanden ud for at kloe, ikke mindst fordi det giver ar, men ogsaa fordi det minder den anden om sine myggestik, og saa begynder kloen ogsaa der! Saa det var dejligt at komme tilbage til civilisationen, hvilket blev byen Bonito. Vi tog derhen, eftersom vi havde faaet one free night med i koebet paa et hostel der, da vi koebte turen til Pantanal. Vi kom sent om aftenen og fandt der ud af, at vi kun fik en gratis overnatning, hvis vi var der to naetter. Saa det blev vi noedt til for at faa vores lovede overnatning, foelte os ret snydt lige der, men vi fik heldigvis det bedste ud af det. Var ude og snorkle ned ad en flod som vi foerst padlede op ad og derefter floed hele vejen tilbage og saa paa store fisk og var ved at faa sjove frugter i hovedet, som en abe sad og spiste af oppe i et trae. Mikkel havde aldrig proevet at snorkle foer, han synes heldigvis, det var super fedt. I gaar var saa lidt af en traels dag, eftersom Mikkel havde det skidt, og vi skulle sidde i bus halvdelen af dagen. Destinationen var Foz de Iguaza i Brasilien for derefter at tage direkte til Puerto Iguazu i Argentina. Det kraevede en del busskift, saa da vi ankom til hostellet i dag over middag i Argentina, havde vi naesten vaeret 24 timer undervejs, og specielt jeg var godt overophedet, og min lunte var braendt af, hvilket man bliver oven paa 24 timer paa farten. Mikkel har heldigvis faaet det bedre, og mit humoer steg oven paa en tur i hostellets pool, ahhhhh! Her er varmt her, nok en 30 grader. Her i Puerto Iguazu bliver vi saa 3 naetter, og derefter gaar turen til Buenos Aires, naar vi naturligvis har set vandfaldene fra baade Brasilien- og Argentina-siden.